1

The Iraq War and the Japanese Media: Images on television and
arguments in the print media

Reimei Okamura
Professor of Political Science, Daito Bunka University

On December 13, 2003, Saddam Hussein, the former president of the
Republic of Iraq, was dragged out of a pit on the ground by the American
troops. During the period between his capture and the outbreak of the Iraq War
in March, the Iraqi capital of Baghdad fell, and a statute of Hussein was pulled
down in April, and U.S. President George W. Bush made a declaration that
major batties were over on a US aircraft carrier in May. None of these,
however, was enough to make people all over the world believe that the war
was over. In contrast, the capture of Saddam Hussein could convince them that
the war is indeed over. Of course, the capture might be just a beginning of the
end. Still, this great “fact” can be described as a part of the grand information
strategy of this war. We have to wait for some time before analyses on this
matter come out. (Note: The most of this essay was written before the capture
of Saddam Hussein.)

w w )AS

U.S., British, and coalition forces launched attacks on Iraq in 2003. The
Iraq War has become a symbol of an extreme situation of “war” in the 21st
century, where the media and information are greatly relevant to the
international community. Wars have often been described as “media war” or
“information war” in history. It was particularly true with the Gulf Crisis and
the first Gulf War in 1990-91, since when wars have been typically recognized
as television wars. The 9.11 terrorist attacks on the U.S. in 2001, the ensuing
conflict in Afghanistan, and the latest war in Iraq have ushered us into a new
era. Such situations can be observed not only in the U.S. and Europe, but also
in Asia and other parts of the world. Especially, in Japan, where the mass
media, particularly television, has deeply penetrated into daily life of the
people, the Iraq War was clearly recognized as media war or television war.
This essay will discuss how the Japanese media reported the Iraqg War and what
kind of messages they sent, and raise some issues.

In November 2003, US President George W. Bush visited the British
capital of London on a state visit at the invitation of Queen Elizabeth II. It was
the first visit by an incumbent US president in more than 80 years since
President Thomas Wilson. Britain quickly and strongly supported the U.S.
when it decided to go into a war with Iraq. British Prime Minister Tony Blair
was even derided by the media as “Bush’s poodle” for taking such a stance.
Britain was also the only permanent member of the United Nations’ Security
Council that supported the U.S. Naturally, it was a great opportunity to
demonstrate the strong tie between the two countries to the world. That is why
Mr. Bush'’s state visit to Britain was scheduled at this timing. There is no doubt
the visit was planned according to an information strategy.

It turned out, however, Mr. Bush was greeted with a rather harsh treatment



2 Reimei Okamura DUCL

in Britain. The British public opinion was critical of Mr. Bush’s policy towards
Iraq. The majority of the British people were against Mr. Blair’s policy
supporting Mr. Bush. Before and after Mr. Bush’s visit to Britain, hundreds of
thousands people took to the street in central London, protesting against the
war.

Among other protests, a scene which gave the strongest impression was
the one that a make-shift statute of Mr. Bush erected in Trafalgar Square was
pulled down with a rope around the neck. The incident was reported to the
world. In Japan, the November 21 evening edition of broadsheet newspapers
(Note: Most major broadsheet Japanese newspapers sell morning and evening
editions in a package. Therefore, the evening edition of broadsheet papers
should clearly be distinguished from tabloid popular evening newspapers.) and
the major television networks (Note: Japan has a powerful public broadcaster,
Nippon Hoso Kyokai (NHK), and several major commercial broadcast
networks.) all carried the news.

Pulling down the Bush statute is, of course, a duplication of toppling one
of those of former Iraqi President Saddam Hussein in Baghdad in April the
same year, which was also broadcasted live to the world and carried in
newspapers with a big photo of the scene.

The U.S. defeated Saddam’s Iraq in a space of several weeks with the
overwhelming military power. The scene of pulling down the Hussein statute
was used to demonstrate to the world through the media that the Iraqi capital of
Baghdad was now under control of the U.S. The image was the best among
other scenes to impress the world with the victory of the US troops and the fall
of Saddam Hussein. However, a careful thought would make one realize that
the scene is almost the only image of such a big event as the end of a war.

Meanwhile, a calm analysis of news images, photos, and articles of the
toppling Saddam statute that were distributed to the world would lead us to
wonder whether the incident truly occurred as an improvised response of the
Baghdadis, who celebrated the fall of the Saddam regime and welcomed the US
troops, or it might have been a US maneuver, since it was a US armored tank
recovery vehicle that actually toppled the statute by pulling the rope tied around
the neck. Was it the Baghdadis’ will that pulled down the statute? Or, was it a
US maneuver? Was it the US troops helping the Baghdadis who wanted to
topple the statute? Or, was it the Baghdadis mobilized by the US troops to
carry out its maneuver? Further questions would be: Was it a “set-up” by the
US troops disguised as the Baghdadis celebrating? And, was it just a
coincidence that the statue in front of the Palestine Hotel, which served as
bureaus of the foreign media, was brought down, when there were a lot more
statutes anywhere in Baghdad?

Images both real and false conveyed by visuals, risks of misleading as the
negative side of visuals’ ability of making strong impression, and problems
caused by the flood of information on the battle ground. These are issues that
were taken up in an essay carried in a Japanese monthly magazine at an early
stage. (Reimei Okamura, Terebi Janarizumu ha Sensd o D6 Tsutaeta ka? (How
Did the Television Journalism Report the War?), Ronza, June 2003 edition,



Iraq War and the Japanese Media: Images on television and arguments in the print media 3

issued in early-May 2003, Asahi Shimbun) The essay raised an issue about the
war journalism in Japan.

The event of bringing down the Saddam statue was discussed at a meeting
of the editorial committee of the Asahi Shimbun, one of the leading Japanese
newspaper. The editorial committee is a forum for external influential figures
and senior editorial officers of the company to exchange opinions about
handling and editing of news carried in the paper. The gist of the committee
discussion was carried in the Asahi Shimbun.

At the committee, a freelance journalist concluded based on hearings with
other freelance journalist who had been at the site in Baghdad that the Saddam
statue had been in effect pulled down by the US troops. He showed a close-up
photo of the statute being brought down and a photo of the entire square where
the statute was erected. The close-up photo indeed gave an impression that the
Baghdadis were excited over pulling down the statute. But the larger photo
showed that the crowd was thin and did not look like welcoming the US troops
as liberator.

Asahi Shimbun later instructed a Baghdad correspondent to collect related
materials to verify the incident. A report from Baghdad carried in August said
that the correspondent had identified and interviewed the man who first hit the
seating of the statute with a hammer and partly destroyed it. There was indeed
a Baghdadis who tried to destroy the Saddam statue. The article said: The man
owned an automobile repair shop. When the Saddam regime was in full swing,
he was falsely charged that some of the used cars that he had dealt with
belonged to the government’s security authorities, and arrested and detained on
the false charge. Later, he was released under an amnesty.

By the article’s account, it has been confirmed that there were some
Baghdadis who indeed joined in pulling down the Saddam statute. However, it
is not certain with how much voluntariness they participated in the toppling, or
what was their relationship with the US troops that came to the square and
actually pulled down the statute with a vehicle, without which the toppling was
impossible. Nor is it clear whether a suspicion that the crowed was gathered
under an instruction of the US troops has completely been cleared. In short, it
remains uncertain whether or not the tone in which the news of the toppling of
the Saddam statute was brought to the world was appropriate.

The reason why the US troops’ involvement in the event is such a big deal
is that it is suspected that “toppling Saddam statutes” had been one of important
operational targets of the US and British troops before they launched attacks on
Irag. Several days before the Saddam statute was pulled down in Baghdad, The
New York Times said in an article that the British troops brought down a
Saddam statute in a city of southern Iraq with some photos of the scene.

If such an operational command was truly issued to the US and British
troops, what was the intention? Was it to drive home the fall of Saddam
Hussein to the Iraqi people? Was it to demonstrate the Iraqi liberation? Or,
was it to send a message to the remaining Saddam loyalists?

Perhaps, the event of toppling a Saddam statute served as a proxy of
capture or killing of Saddam Hussein, which had been considered as difficult



4 Reimei Okamura DUCL

from the outset, to show the world a victorious image.

In ensuing developments, reportedly, the US troops pulled down a few
Saddam statutes that had remained in the city in November 2003, eight months
after the fall of Baghdad, as if it suddenly occurred to them that they should do
so. One might sensibly wonder why these statutes remained undestroyed in the
early stage. Conversely, one might speculate that there should be some reason
why it was necessary to erase all the marks of Saddam Hussein at this point.
That is, this may be because of concerns about security in Baghdad, which had
been deteriorating mainly due to the remnant of Saddam loyalists.

Such observations would logically lead to an interpretation that the US
and British military commanders and the White House considered it the major
objective of the latest Iraq War to eliminate the glory of Saddam Hussein.

Furthermore, it also seems that they just had presumed that the fall of
Saddam Hussein would invariably develop into a fall of the Saddam regime.
Unfortunately for the US and British troops, even though the Iraqi capital of
Baghdad fell and government organizations of Saddam Hussein collapsed only
several weeks after the war broke out, it did not equate to an immediate
dismantle of Saddam loyalists. (It would be unconceivable, if it were with a
government of developed country of the West, though.)

Worse, it remains unknown whether Mr. Hussein is dead or still alive. A
huge amount of bounty on the head of Saddam Hussein does not seem to help.

We do not know for sure whether toppling of Saddam statutes has been
originally planned, since such a situation (namely, Saddam is missing) could
easily be predicted. If that is the case, what really matters is not whether
Saddam is dead or alive, but how well information about Saddam can be
manipulated. Presumably, this is a good illustration of the nature of a modern
information strategy or a media strategy, especially with television.

W w w

In the recent the US-led attacks on Iraq, as mentioned earlier, the military
strength in a narrow sense was characteristically linked closely with
information capability. The US air raid on Baghdad at the onset of the war
demonstrated the overwhelmingly stronger US air power. The attack was
dubbed as “Operation Fear and Owe”, which shows that the US expected not
only large-scale destruction, but also a lot of psychological effects caused by
fear that such destruction brought about.

Another characteristic of the recent Iraq War is that “live events on the
battle ground” were frequently aired on television. For most of the live
broadcast, the US troops provided support to the media personnel to help them
report on television. During the first Gulf War a decade ago, similar, but much-
smaller-scale, support was provided by the armed forces to the media. At the
time, CNN telecasted live US air raids on Baghdad, an adversarial capital for
the US, from the scene. It has turned out, however, that the live reports worked
to tilt the world public opinion towards feeling sympathy for those who had to
suffer destructions. The US might have learned hard way the importance of
how to deliver news.

During the recent war, the US armed forces were mostly accompanied by



Iraq War and the Japanese Media: Images on television and arguments in the print media 5

embedded journalists. It was the US troops that organized the embedding
program. That was a large group of reporters and photographers of 600, of
which nearly 100 were foreign media personnel, including about a dozen
Japanese journalists. The embedding program was different from the
conventional war coverage by journalists, in that reporters and photographers
were allowed to accompany military units, in operation on the war front and
spend 24 hours a day with military personnel. Thus, the media personnel could
go deeper inside the troops. For the military personnel, in addition to already
extreme strains of being at the battle front, they had to endure the uncommon
presence of journalists and also run a risk of revealing details of operations
(though there were indeed restrictions on what they could report).

Still, by allowing media personnel embedded with the military units in
operation, the US military forces disclosed or at least appeared to be disclosing
some of the information about the war, battles, and operations. They seem to
have understood that they could more easily win the support of the world
public opinion by letting the media report what they are doing than by hiding it.

The most illustrative undertaking was television broadcast of live events
on the battle ground. In fact, the Japanese could view reports mainly by the
embedded US media from the battle field in their living room. For example, a
tense scene of the US troops fighting back the adversary was live-broadcasted
with real sound of firing, bombing, and explosions. People tend to irresistibly
be attracted by such scenes, and without knowing, feel affinity towards the US
troops and hostility towards “the adversary”.

Embedded reporters and photographers were not all American, but the
media personnel of other countries, including Japanese newspaper and
television personnel, joined the program. Among the Japanese media, NHK (a
public broadcast) and Nippon Television (NTV) (a commercial network)
accompanied the ground troops, and Fuji (a commercial network) the air forces.
TBS (a commercial network), which chose not to go with the ground troops,
and other media companies went aboard an aircraft carrier.

During the first Gulf War a decade ago, the coalition forces led by the US
allowed only pool or escort reporters and camera crew to cover battles (and
provided guidance on what and how to report, namely, censorship). In contrast
to that, the embedding program of the latest war without doubt let the media
penetrate far deep into the troops. In that sense, it can be said that the US-led
coalition troops has decided to shift from indirect to direct control of the media.
Particularly, non-American newspapers and televisions had been hardly
included in the pool reporters and photographers ten years ago, but even though
a majority of the media personnel were American, the non-American media
was given a larger lot during this war. This is a show of confidence of the US
military forces, which is to be covered. It seems that a web of publicity
strategy of the US has now spread over not only the US, but also the major
media of other countries across the world.

About a dozen Japanese reporters were embedded with the troops and
reported the war. How were they affected by the US publicity strategy and
intension as such? This is to be thoroughly analyzed, but some things can



6 Reimei Okamura DUCL

already be safely said. For example, Mr. Nojima of Asahi Shimbun reported
from the front not only ongoing battles, but also psychology of soldiers of the
unit that he accompanied, which drew attention of readers. It is true that
embedded reporters were at the forefront of the war, but what Mr. Nojima
revealed in his articles was difficulties of grasping the overall status of the war,
if you were there. If the embedding program is to be a common practice of a
war, since there is no guarantee that no war will break out in future, the media
should always be prepared to handle such a situation properly from the
viewpoint of freedoms of press and speech.

In particular, for Japan and other countries that are not belligerent parties,
there are some issues to be debated in peacetime among the inner circle of the
media, journalists, outside pundits on the media, consumers of media reports
and so on. Such issues to be debated include the objectives of war reports, an
appropriate stance of reporting a war, the degree of commitment required for
general reports on a war, reports from the battle ground, and an embedding
program.

Among media personnel who covered the latest war, there was a Japanese
female reporter from a Japanese media company. Ms. Imaizumi, a Paris
correspondent of Nippon Television flew to Iraq to accompany a US ground
troop. It must have already been a tough condition for anyone, but would have
been of especially great strain for a woman. Despite such a hardship, she
joined her male colleagues to report the war. To avoid a pitfall of
sensationalism, it is necessary for a television station to establish a solid stance
on how to assign their personnel before the war.

In the following paragraphs, the author would like to wrap up how the
Japanese media reported the Iraq War.

First, the coverage of the coalition forces led by the US and Britain. The
coverage at the front mainly came from the earlier-mentioned media personnel
embedded with military units (ie, ground troops of the Air Force and the
Marine, air troops, aircraft carriers, etc.). In addition, the US and British
commands located around Iraq, particularly the US Central Command and the
Press Center based in Kuwait, were attended by reporters and other personnel
of the Japanese media. Broadcast equipment to send images through satellites
was also installed here, making the location a transmission center of reports and
information from the battle field.

Second, the coverage of Iraq under the Saddam Hussein regime.
Naturally, these were mainly reports from the Iraqi capital of Baghdad.
Personnel of major Japanese media, however, evacuated from Baghdad and
other major cities in flocks, once a US and British attack became imminent.
Those journalists belonged to large newspapers, news agencies and tv-
networks, and they were ordered to leave by respective employers, who
decided that their employees’ personal safety could not be secured. It was
mainly because the Ministry of Foreign Affairs of Japan had issued an
evacuation recommendation. Major Japanese news media, without exception,
always assign reporters to “the kisha club” or beaureaues at the MOFA
headquarters in Tokyo. It was difficult for a media company to instruct



Irag War and the Japanese Media: Images on television and arguments in the print media 7

personnel on the scene to do something against the MOFA guidance.
Moreover, there 1s no denying that the mindset of “no sticking-out, go hand-in-
hand”, which underlies the press club system and has shackled the Japanese
journalism, played some role.

It was freelance journalists who filled in gaps that the major media failed
to serve. Japanese newspaper and tv-networks and news agencies signed
contracts with Japanese freelance journalists who stayed in Baghdad at their
own risk to obtain information and reports and have them make live reports
from the scene. Meanwhile, after Japanese correspondents evacuated from the
country, some Iraqi staffs were left in charge of running the local office. These
local reporters obtained information and images and sent them to an office in a
neighboring country, for example, Jordan, where Japanese reporters were
based. In these ways, the major Japanese media tried to track what was going
on at site.

In some instances, in northern Kurdish Iraq, a Japanese non-governmental
organization that had come to the place to provide aid, helped the Japanese
media to make reports on the status of Kurdish people there. Thus, the media
strived to somehow cover areas where Japanese reporters, especially ones
belonging to big names, had left.

Thus, in the latest Iraq War, the Japanese media truly devoted considerable
human resources, money, and equipment for exclusive coverage. That
exceeded in scale the Gulf Crisis and the ensuing War in 1990-91.

It does not mean, however, that Japanese readers or viewers could grasp
the overall status of the war only through the coverage by the Japanese media
from the Japanese perspective.

The war coverage by the Japanese news media was, needless to say,
greatly supported by the foreign news media, particularly, Western news
networks with the Anglo-American news media at the center.

A Japanese newspaper issuer usually has Japanese news agencies as
sources. The Japanese news agencies, in turn, are supported by Western global
news agency networks through contracts for information exchanges. In the
past, there were World Big Five news agencies. Among them, UPI, an
American news agency, dropped out from business competition, while TASS of
a lost its power due to the fall of the Soviet Union and the Socialist Block.
Currently, AP, Reuter, and AFP can in effect be described as Big Three. The
former two are Anglo-American, whereas the last one is French. This shows
that the world news agency industry is dominated by the Anglo-American.

International television news agencies had been re-aligned to two
companies, namely, AP-TV and Reuter TV, by the mid-1990s.

Moreover, television networks that have capacity of collecting news
material from across the world are nearly limited to the American Big Three
Networks (NBC, CBS, and ABC), which have been on the market since the
time of terristorial broadcast, and BBC. On top of the list, CNN, which entered
the industry in the 1980s with the technological innovation such as cable and
satellite TV broadcast, and FOX, which joined the party in the 1990s, are
added. Japanese television stations have contracts with one or some of these



8 Reimei Okamura DUCL

global news networks to obtain news materials. TV-News delivered in Japan is
consist of news materials provided by the global networks and materials by the
Japanese networks by themselves.

Among the global networks of collecting news materials, those which
directly deliver news to the world or provide services for consumers to directly
receive news across the globe are in effect CNN and its rival BBC. In Japan,
some cable TV networks and CS, mid-sized channel satellite television
services, deliver programs of CNN and BBC. Meanwhile, as a news channel
specialized in economy, CNBC and Nikkei have set up a joint venture to
directly deliver news on economics. Meanwhile, in Japan, BS or DBS using a
large-scale satellite, is more popular, whose channels are dominated by NHK, a
public broadcast organization, and major commercial television networks.
NHK-BS allocates some broadcast time to deliver some of the unedited news
programs of major countries, including the US, Britain, France, Germany,
Russia, China, and South Korea. Meanwhile, there are some Japanese news
channels on CS and cable, but most of them are in inmatured stage. NHK and
major commercial networks covered news, including the Iraq War, with an eye
on across the world, but admittedly, they cater to only the Japanese viewers
from a Japanese perspective.

Before and after the Iraq War, Arabic borderless satellite television
services drew much attention even in Japan, while television news is dominated
by the Anglo-America or the Western organizations as described above.
During the conflict in Afghanistan which broke out about one and half years
before the Iraq War, Al Jazeera, a satellite television based in Qatar, carried
images and voice of Usama bin Laden, the head of the Al Qaeda terrorist
organization. That the broadcast drew much attention of the world is still fresh
in Japanese memory. Al Jazeera is a private broadcaster established in the
mid-1990s. Immediately before the Iraq War broke out, along with Al Jazeera,
Al Arabia, based in Dubai of the United Arab Emirate (UAE), entered news
services on the war and other international affairs from the viewpoint of the
Arab world, including Iraq. For example, it carried messages of the then
President Saddam Hussein of Iraq. Japanese television news programs also
devoted considerable space for news provided by such Arabic broadcasters.

w w W

The biggest concern of the Japanese journalism in regard with the Iraq
War was, needless to say, whether or not they should support the war. It was
also an issue of how to report and set the tone on Prime Minister Junichiro
Koizumi and his government, which quickly expressed support for the US and
Britain launching the war, especially the decision of the Bush administration.

Newspapers were split into two, depending on whether the editorial
expressed either understanding towards the Bush administration’s argument and
support for Mr. Koizumi or head-on criticism and opposition.

Japanese newspapers’ editorials used to be more of the explanatory and
analytical nature and shied away from making unequivocal statements or
arguments. After its defeat in World War 11, Japan was occupied by the allied
forces led by the US, and the new constitution was established. In this



Iraqg War and the Japanese Media: Images on television and arguments in the print media 9

historical context, it has become a costom not to argue against principles of
democracy, anti-militarism, and the spirit for international peace. In such a
social climate, post-war administrations of Japan focused on economic growth,
and political and military issues were on the second importance in the political
agenda, which has been accepted by the general public. That is the reason why
different newspapers did not make much different arguments.

During World War II, Japanese newspapers were forced by the
government to aligne a pyramid-shape structure with a few national newspapers
on the top and many local newspapers on the bottom, under the wartime policy
of press control. Even after the war, the structure has basically stayed. This
structure helps keep the newspaper business stable under a certain order.

Most Japanese newspapers are customarily delivered to regular subscriber
households, which has set a standard of “one newspaper per household”. So, in
Japan, it is required that the attitude of reporting and the stance of editorials are
more or less practical manner among different newspapers.

The circulation of Japanese newspaper is characteristically large in total
and by newspapers. That might be because of the levels of education and
literacy, as well as above-mentioned peculiar circumstances where the Japanese
media, including newspapers, operate.

Yomiuri Shimbun, which enjoys the largest circulation in Japan, issues
more than 10 million copies. Each of the five major national newspapers issues
more than 2-3 million copies. Three major regional (block) papers issue 1-3
million copies, respectively, while local (prefectural) papers typically issue
several hundreds thousands copies, or one-hundred thousand copies even on the
smaller end.

The process of polarization in the Japanese newspaper journalism has
gradually proceeded under such circumstances. After the occupation of Japan
was over, Sankei Shimbun made a foray to Tokyo from Osaka with support by
the Japanese business circle. The newspaper clearly showed its stance of
conservative journalism in the 1950s to 60s. Other newspapers shared an idea
of “light-armed mercantilism”, some of which has started to revert to the pre-
war values and tilt to nationalism and re-armament.

Still, such a trend did not manifest itself for a long time, but was quietly
smoldering under the surface in the 1970s-80s.

Situations were as such before the 1990s, but great changes occurred in
the 1990s. One is Japanese contributions in the Gulf War. The other is ensuing
debates over Japan’s human contributions, Self Defense Forces, the national
security, and eventually an amendment to the post-war constitution, which
renounces war and bars Japan from having military capabilities.

As a general trend, the scope of Japan’s Self Defense Forces’ activities
had been expanded by changing interpretation and implementation of the
current constitution. It was generally accepted that the constitution should stay
intact, and that any talks about changing it was a taboo. As already mentioned,
the preservation of democracy and pacifism in post-war Japan, as well as a
policy putting the utmost priority to economy based on the first two tenets had
contributed to creating such an atmosphere. Almost all newspapers, except for



10 Reimei Okamura DUCL

Sankei Shimbun, had followed this line of thought. However, at this point of
time, Yomiuri Shimbun pushed forward an argument for a constitutional
amendment and establishment of a constitution by the Japanese people as the
newspaper’s opinion. Moreover, the newspaper also announced an outline of
constitutional amendment of its proposal. As expected, Yomiuri Shimbun’s
move sent a big shock wave to the whole Japanese newspaper.

The turnaround of Yomiuri Shimbun, which boasts the largest circulation
in Japan, greatly changed the landscape of the Japanese newspaper industry,
where in the past, Sankei Shimbun was the odd-man-out in that it was the only
conservative newspaper.

By then, the tone of Japanese newspapers’ arguments had been set mainly
by Asahi and Mainichi. Now, Japanese papers were split into the liberalist
Asahi and Mainichi on the one hand and the conservative Yomiuri and Sankei
on the other. Among national newspapers, Nippon Keizai Shimbun, an
economic/financial daily, seems to basically stay poised as liberal from the
perspective of someone who highly values the basic policy of post-war Japan
that had driven the country’s rapid economic growth by putting the utmost
priority to economy, while pandering to the conservative tilt in the business
circle.

Among regional newspapers, Hokkaido, which is one of major
newspapers after national papers, has had a more liberal tendency. Chunichi
and Nishi-Nihon can also be classified as liberal.

Some local papers have started to take on conservatism. Many others,
however, stay within a broader definition of liberalism.

In this way, conservative newspapers are outnumbered by non-
conservative ones. Still, there is no denying that the conservative argument
mainly made by big-name Yomiuri and Sankei has a strong impact.

Such a trend is getting more and more perceivable as time progresses from
the 1990s, to 2000, and to the 21st century. The contrast in the argument has
become ever sharper on the 9.11 terrorist attacks, the conflict in Afghanistan,
and the Iraq War.

Under such circumstances, Sankei Shimbun has often carried feature
articles that compared outlines of editorials of Sankei, Yomiuri, Asahi, and
Mainichi since the late-1990s. The first such attempt was made at an
opportunity of the annual Newspaper Week in fall. Later, it has become
customary to carry this kind of feature articles on occurrence of an important
event such as the latest Iraq War. Of course, the objective is not to make a
simple comparison, but to make a case for the legitimacy of conservative
arguments.

On the other hand, Asahi carried in its quality monthly magazine “Ronza”
an article titled “A Study of Yomiuri Shimbun Opinions” (November 2003
issue) and similar features. Thus, it does not bother at all to hide its rivalry
against Yomiuri.

The feature article said, “Yomiuri with 10 million circulation has
consistently supported the US and Britain in the Iraq War”, and analyzed
Yomiuri’s editorials. Both newspapers, at the point of late-January 2003,



Iraq War and the Japanese Media: Images on television and arguments in the print media 11

basically agreed that “Iraq is not cooperative with the US weapons inspectors.
There remains “suspicion” of development of weapons of mass destruction, but
there is no conclusive evidence, either.” In early-February, however, in
response to US Secretary of State Collin Powell’s remarks and other relevant
incidents, the Asahi editorial decided that no “conclusive evidence” was
eventually not found, while the Yomiuri editorial concluded that the
“suspicion” has now almost been confirmed. Thus, the two newspapers drew
completely opposite conclusions.

In the run-up to US and British attacks on Iraq, the difference in stance
towards the imminent war became more and more clear: Asahi was against,
while Yomiuri was for the war. (ibid. Ronza, essay by Professor Ken’ichi
Matusmoto of Reitaku University)

Then, what are their grounds? It can be summarized that Asahi opposed
the Iraq War because “there is no cause for this war”, and that Yomiuri
supported the war for “Japan’s ‘national interets’”. (ibid. Matsumoto)

What does the “national interests” mean? Yomiuri based its case on
pragmatism in international politics. “In short, the support for the Iraq War is
made because it will be beneficial to Japan, in a context of the ‘threat’ of North
Korea, even though there is a criticism as helping out the US in the war.” (ibid.
Matsumoto)

Logic is self-explanatory. More importantly, however, Yomiuri’s
editorials are in harmony with political decisions of the Japanese government,
or the Koizumi administration. In contrast, Asahi’s editorials criticized the
government and squarely objected its policy.

Whether they were for or against the government, it was a breakthrough in
the post-war Japanese journalism in that leading newspapers brought up a
theme that was a critical international issue and a contentious political issue for
the Japanese in a head-on manner. Thus, the Japanese journalism has taken an
important step forward.

Such debates were not confined to the forum of newspapers. Difference in
stances could be detected even in broadcast, particularly television, which is
considered to have more constrains on clearly making a “case”. Ostensibly,
they claimed themselves as independent, but actually they were split into two
camps, too. On the one hand, we had NHK, which has made its stance clear, by
not opposing the government, and some commercial television networks that
were sympathetic towards the government. On the other, there were
commercial news networks that were critical of or against the government
policy. Such inclinations affected all news programs of networks in general.
The difference in stance was particularly clear in prime-time news shows. That
is, contrast between NHK’s “News 10” (at 10: pm), and TV Asahi’s “News
Station” (at 9:54 pm) and TBS’s “News 23" (at 10:54 pm).

Most of the Japanese commercial networks are affiliated with major
newspapers. The tone of the news show, however, did not necessarily reflect
that of related newspapers. Rather, the personality of popular anchormen,
Hiroshi Kume of News Station and Tetsuya Chikushi of News 23, set the tone.

Though it is not only in regard with the Iraq War, government officials



12 Reimei Okamura DUCL

certainly feel displeased by TV Asahi and TBS. Particularly, TV Asahi are
often denied interviews with Mr. Koizumi, ministers, senior members of the
ruling Liberal Democratic Party in these day.

The Japanese broadcast journalism used to be even more standardized and
homogeneous than newspapers. Over the past decade or so, however, they
stretched themselves to an area of news analyses and opinion sharing. Thus,
the Japanese broadcast has started to make unique reports, which is the essence
of journalism. That might be bad news for some government officials, political
parties, and lawmakers, though.

w w W
Conclusion

The Iraq War in 2003 was a great challenge for the Japanese journalism in
many aspects.

First, in such an event of international significance in modern times as the
Iraq War, interests of concerning countries are intertwined. Moreover, the
belligerent countries have a well-worked-out information strategy and deftly
manipulate information. Therefore, it is hard to figure out what is the fact, and
what is the truth.

Even a visual image, which appears to be “a fact” to any viewer, can not
be taken at face value. As discussed in the paragraphs about the toppling of the
Saddam Hussein statute, even though the “toppling” is a fact, you will never
know what really happened without checking on who pulled down the statue
for what purpose, how was it done, and who used the event in what way.

One has to bear this in mind not only when he/she views television news,
but also when reading a newspaper, which is supposed to work as a checking
machine of visual images or live broadcast on television. That is because
newspapers are also inundated with visual images and influenced by them.

Secondly, a war in the 21st century is not like any in the past centuries, in
which belligerent parties, militaries, governments, and military commands
strived to keep information to themselve at any cost. Instead, in a war in the
21st century, warring parties try its best to aggressively spread information to
gain the upper hand on the adversary. Allowing journalists, including female
reporters, to be “embedded” with front-line troops is the best manifestation of
the new characteristic of a war. Needless to say, behind the information “on
show” is important “hidden” information. In that sense, the information “on
show” is provided to divert attention from such “hidden” information.

Last but not least, what is most important in reporting a war is how to
grasp and understand the essence of the war. That is “judgment”, “claims”, and
“opinions’.

This is especially important when the “cause” of a war is in question as
with the Iraq War. What is the purpose of the war? Is it a war on terror, is it to
find and dispose weapons of mass destruction, or is it to topple the authoritarian
and undemocratic regime of Saddam Hussein and liberate the Iraqi people? Do
we have “facts” based on which we have to make a judgment? What are
national interests of Japan under such a circumstance? Even though many
Japanese believe that the Japan-US security alliance is important, and that the



Iraqg War and the Japanese Media: Images on television and arguments in the print media 13

United Nations should play a leading role in international affairs, what will
happen when these two institutions are against each other? Why is Japan’s US
policy different from those of France, Germany, Russia, China, and other
countries? Isn’t it a real friend to say sometimes bitter words to US President
George W. Bush and his government? Many more questions and issues could
be raised. This proves that expressing opinions is also important for
newspapers as well as television, on top of delivery of facts.

This line of thought will lead to a suggestion that the media literacy and its
education are important all the more for such reasons. The author could not
agree more. It is also true, however, that obtaining the media literacy, or
deepening understanding of the media, would not solve these problems by
itself.

At the end of the day, we might have to wait till democracy has
established itself to the extent that individuals can make their own judgment
from everyday issues to global challenges.

Bibliography

Covering IRAQ, American Journalism Review, May 2003, Univ. of Md.

The Vicissitudes of war coverage, American Journalism Review, June/July
2003, Univ. of Md.

Reimei Okamura, ‘Terebi Janarizumu wa Sensd o D6 Tsutaetaka? (How Did
Television Journalism Report the War?)’, Ronza, June 2003, Asahi Shimbun.
Reimei Okamura, “IRAKU SENSO TO MEDIA” (How Japanese media
covered the IRAQ WAR), March 2004, ICPS News Letter, Daito-Bunka
University.

Akira Hashimoto, ‘Jigunshuzai wa Naze Jitsugenshitaka? (Why Was the
Embeding Reporting Realized?)’, Ronza, June 2003, Asahi Shimbun.

“Yomiuri Shimbun Sharon no Kenky( (A Study of Yomiuri Shimbun Company
Opinions)’, Ronza, November 2003, Asahi Shimbun.

‘Yomiuri Tokush@, Watashi wa K& Yonda (How I Read Yomiuri Feature
Articles)’, Ronza, December 2003, Asahi Shimbun.

Kazuo Watanabe, ‘Iraku Sensd niokeru Busshu Seiken no J6ho S6sa to Media
(Bush Administration’s Information Manipulation and the Media in the Iraq
War)’, H0s0 Kenkyi to Chosa, December 2003, NHK.



14

Reimei Okamura

Japanese TV Networks

DUCL

Japanese Newspapers

sksk %
IY y A
Japanese News Agencies
World News Agencies
AFP Reuters AP
m Reuter-TV AP-TV
BBC CNN Major American TV-networks
NBC CBS ABC/FOX
* major national newspapers
Yomiuri
Asahi
Mainichi
Nikkei (Japan Economic Journal)
Sankei ‘
influential regional newspapers
Chunichi (Nagoya)
Hokkaido (Sapporo)
Nishi Nihon (Fukuoka)
%  public broadcasting organization

NHK (Nihon Hoso Kyokai)
commercial TV networks

NTYV (Nihon Television Network)

TBS (Tokyo Broadcasting System)

Fuji

TV-Asahi

TV-Tokyo



