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42
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(
2025-12-16
03:42 集計
)
閲覧可能ファイル
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ダウンロード件数
説明
AA12888383-20250331-003
pdf
9.13 MB
9
論文情報
タイトル
日本におけるマンガとダイバーシティ経営 : 研究枠組みのビジネス社会的背景
タイトル(別表記)
ニホン ニオケル マンガ ト ダイバーシティ ケイエイ : ケンキュウ ワクグミ ノ ビジネス シャカイテキ ハイケイ
Manga and Diversity Management in Japan : Understanding the Socio-Business Context for the Development of a Research Framework
著者名
著者/ヨミ/別表記
マクドナルド, ダレン
マクドナルド, ダレン
MCDONALD, Darren M.
主題
social crisis
diversity management
economic performance
social equality
mindset
抄録・概要
この数年間、日本企業、政府機関、NPO などでは、ダイバーシティをテーマとしたマンガが商業マンガ制作会社と共に開発・制作されている。しかし、ダイバーシティのナラティブ(マンガの内容・コンテンツ)の生成プロセスや対象読者、活用方法、関与主体の役割に関する研究はほとんど見られない。連載論文の第1 回では、研究を行うための枠組みを開発するにあたり、企業や政府がダイバーシティに起因する課題にどのように対応し、その対応がどのような性質(マインドセット)を持つかに焦点を当てる。分析の結果、政府の対応には社会的公平性よりも経済的パフォーマンスを優先する傾向があることが明らかになった。このようなアプローチは、多様性の重要性を強調する政府のレトリックとしばしば対立し、企業に対して矛盾したメッセージを発信することになる。また、ダイバーシティへの積極性に欠ける企業は、解決策が明確でない場合、他企業の行動を模倣する(模倣的同形化プロセス)傾向がある。最後に、ダイバーシティに関する新たな視点を探るための方法論を検討する。
In recent years, an increasing number of manga-creation companies in Japan have been producing manga focused on diversity for clients, including companies, government agencies, and other organizations. However, there is still limited understanding of the role these companies play in shaping diversity messaging (narratives) as part of their clients' diversity management strategies. To address this gap, this paper—the first in a series—aims to establish a research framework for studying how manga is used in diversity management. This paper specifically examines how governmental and corporate entities respond to diversity in the context of a perceived workforce crisis driven by a declining labor population. The analysis reveals that the Japanese government ultimately prioritizes economic performance over social equity in response to such crises. This approach often contrasts with government rhetoric on the importance of diversity, sending mixed messages to companies. For companies without proactive diversity initiatives, the usual response is to mimic the actions of others (a mimetic isomorphic process) when they lack solutions of their own. The paper concludes by suggesting methods for exploring alternative perspectives and mindsets on diversity.
出版者
大東文化大学社会学研究所
ダイトウ ブンカ ダイガク シャカイガク ケンキュウジョ
DAITO BUNKA UNIVERSITY INSTITUTE OF SOCIOLOGICAL RESEARCH
掲載誌名
社会学研究所紀要
NCID
AA12888383
ISSN
24353833
巻
6
開始ページ
65
終了ページ
76
刊行年月日
2025-03-31
言語
英語
資料種別(NII)
紀要論文
著者版フラグ
publisher
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