ようこそ ゲスト さん
ログイン
入力補助
English
Top
ブラウズ
著者
出版年
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
成果物の登録方法
大東文化大学図書館HP
このアイテムのアクセス数:
24
件
(
2024-12-29
06:59 集計
)
論文情報
タイトル
オーストラリアにおける成人移民英語教育の研究 : 1990年以降の「シドニー・モーニング・ヘラルド」紙上におけるNSW Adult Migrant English Service (AMES) 関連記事の分析
タイトル(別表記)
オーストラリア ニオケル セイジン イミン エイゴ キョウイク ノ ケンキュウ : 1990ネン イコウ ノ シドニー・モーニング・ヘラルド シ ジョウ ニオケル NSW Adult Migrant English Service (AMES) カンレン キジ ノ ブンセキ
A Research on the Australian Educational Institute : An Analysis of the Representations of the Adult Migrant English Service in a Local Daily Newspaper, the Sydney Morning Herald
著者名
著者/ヨミ/別表記
渡辺, 幸倫
ワタナベ, ユキノリ
WATANABE, Yukinori
主題
成人移民英語サービス
新聞記事内容分析
多文化主義
『シドニー・モーニング・ヘラルド』紙
オーストラリア・ニューサウスウェールズ州
Adult Migrant English Service
newspaper content analysis
Sydney Morning Herald
multiculturalism
New South Wales Australia
抄録・概要
本研究は、オーストラリア・ニューサウスウェールズ州の「成人移民英語サービス」(以下AMES)が地域有力紙上でどのようなイメージで扱われているかを分析し検討したものである。1990年1月から2001年11月までの『シドニー・モーニング・ヘラルド』紙を対象とし、全56記事を詳細に検討した結果明らかになったのは、AMESとそこで行われる学習は、学習者の「権利」ではなく政府から移民への「恩恵」として固定的、表面的に描かれているということである。典型的には、AMESでの学習者は多くの場合オーストラリアの中でどうやって生きていけばよいのか分からず、助けを熱望している人として描かれ、AMESはそのような人々を助け、感謝される存在として描かれている。一方AMESでの学習者を、多文化社会への積極的貢献をする自立した人々としてとらえる視点はほとんどみられなかった。オーストラリアで多文化主義政策が採られるようになってすでに20年以上が経過しているが、新聞紙上でのAMESのイメージは必ずしも多文化主義的な視点からのものではないと結論づけることができる。
This paper analyses the representations of the Australian educational institute known as 'Adult Migrant English Service' (AMES, New South Wales, Australia) in a local daily newspaper (The Sydney Morning Herald) from January 1990 to November 2001, examining and categorizing written perspectives toward it. A detailed evaluation of all 56 articles reveals that the newspaper representations of AMES remain fixed and superficial. AMES is seen to be dictated by the socio-economic and political climates and also regarded to be a special benefit rather than a right from the government. For instance, learners at AMES are mostly described as people who are disorientated, not knowing how to live in Australia, and desperate for help. AMES is seen to be the perfect solution to these problems, and its learners are portrayed as being wholly appreciative of its service. There was almost no representation of learners as being self-independent by nature, or of them providing a positive contribution to this multicultural society. In conclusion, although multiculturalism has, in theory, been practiced over last 20 years, these representations of AMES in Sydney Morning Herald are not necessarily reflective of Australia's multicultural views.
掲載誌名
環境創造
NCID
AA12054341
ISSN
13468758
巻
5
開始ページ
25
終了ページ
36
刊行年月日
2003-10-30
言語
日本語
資料種別(NII)
紀要論文
コンテンツの種類
紀要論文
著者版フラグ
publisher
ホームへ戻る