ようこそ ゲスト さん
ログイン
入力補助
English
Top
ブラウズ
著者
出版年
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
成果物の登録方法
大東文化大学図書館HP
このアイテムのアクセス数:
49
件
(
2024-05-09
11:41 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
KJ00004504975
pdf
781 KB
50
論文情報
タイトル
文学作品を用いた異文化コミュニケーション教授法
タイトルヨミ
ブンガク サクヒン オ モチイタ イブンカ コミュニケーション キョウジュホウ
タイトル(別表記)
Teaching Intercultural Communication in Japan An Original Source-Readings Approach
著者名
著者/ヨミ/別表記
モーガン, スティーブン・G
MORGAN, Steven G.
抄録・概要
この論文は、異文化間理解の理論によって提案されたテキスト分析の過程に基づいて、日本の大学の相互文化間コミュニケーション教授法の研究をすることを目的としています。この過程において、日本に訪れているか在住している外国人の洞察を通して、日本人学生が日本文化への視点を持つことに働きかけている。この過程は、またこれらの洞察と日本人学生の日本文化への洞察も含んでいる。この原資料の資料は、19世紀末に日本に訪れたか在住したことのある3人のアメリカ人によって書かれたものであり、この研究への適した資料として調べられたものである。This article proposes an approach to teaching intercultural communication in Japanese universities based on a process of textual analysis suggested by the theory of cross-cultural empathy. In this process the students are invited to view Japanese culture through the perceptions of non-Japanese who have visited or lived in Japan. The process also includes reflection on how these perceptions compare with students' own perceptions of Japanese culture, as well as what the perceptions offered by non-Japanese observers have to say about their culture as well. Original source readings excerpted from journals written by three Americans who visited or lived in Japan during the late nineteenth century are examined for their suitability as materials for this approach to textual analysis.
掲載誌名
語学教育研究論叢
NCID
AN10065440
ISSN
09118128
巻
23
開始ページ
79
終了ページ
95
刊行年月日
2006-02-03
言語
英語
資料種別(NII)
紀要論文
コンテンツの種類
紀要論文
著者版フラグ
publisher
ホームへ戻る