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(
2024-12-29
06:56 集計
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1420698345691340
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3.48 MB
214
論文情報
タイトル
西洋美学の視点からみる空海の「風信帖」
タイトル(別表記)
セイヨウ ビガク ノ シテン カラ ミル クウカイ ノ フウシンジョウ
Kukai's Fushinjo Seen from the Viewpoint of Western Aesthetics
著者名
著者/ヨミ/別表記
ガルシア マエストロ ピエトロ, フアン ダニエル
GARCÍA MAESTRO PIETRO, Juan Daniel
主題
空海
多文化
西洋美学
美意識
知覚
抄録・概要
■発表会名:第1回交流研究発表会 ■主催者名:大東文化大学大学院文学研究科 ■開催場所:大東文化大学 ■発表年月:2013年12月2日 This paper studies the differences between the basic elements of beauty in Western aesthetics and Japanese calligraphy, through the analysis of Kukai's "Fushinjo". In Western tradition, rationalistic thought made Western art and calligraphy turn even more rational, searching for a stable, immutable, and universal form of expression. However, in Japanese calligraphy, ideas such as "time", "process" and "change" are fundamental; it aims to a dynamically balanced work. To analyze this, Fushinjo is approached from four different points of view: Character Size, Color Contrast and Line Thickness, Distribution of the Overall Space, and Slope of the Axis. As a result, it can be said that balance is based on a perceptive common ground between the author and the viewer, and thus, it is not objective. In other words, the balance born is not absolute, but intersubjective, for it also requires the viewer's active involvement. Furthermore, the “natural" and therefore unconscious pursuit for balance is a point in common between both Eastern and Western people. What is different is the way to achieve such pursuit.
掲載誌名
書道学論集 : 大東文化大学大学院書道学専攻院生会誌
NCID
AA11919776
ISSN
13489313
巻
11
開始ページ
79
終了ページ
88
刊行年月日
2014-03-31
言語
日本語
資料種別(NII)
紀要論文
コンテンツの種類
紀要論文
著者版フラグ
publisher
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