ようこそ ゲスト さん
ログイン
入力補助
English
Top
ブラウズ
著者
出版年
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
成果物の登録方法
大東文化大学図書館HP
このアイテムのアクセス数:
163
件
(
2024-12-29
07:20 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
閲覧回数
説明
AA12058637-20190731-001
pdf
403 KB
116
論文情報
タイトル
英語発音改善のためのメール・グルグルの長所と限界 : 対面グルグルとの比較において
タイトル(別表記)
エイゴ ハツオン カイゼン ノ タメ ノ メール グルグル ノ チョウショ ト ゲンカイ : タイメン グルグル トノ ヒカク ニオイテ
"Guru-Guru" One-on-One Pronunciation Training via E-mail : Strengths and Weaknesses Relative to its Standard Face-to-Face Counterpart
著者名
著者/ヨミ/別表記
静, 哲人
シズカ, テツヒト
SHIZUKA, Tetsuhito
主題
英語発音
メール
対面グルグル
グルグル
発音指導
抄録・概要
電子メールによってグルグル英語発音指導を行い、質問紙に対する回答から、対面グルグルと比べた場合の強みと弱点を探った。文字ベースの返信という限界はあるものの、普段は授業中に対面でグルグルしている教師/学生の間であるならば、音声もフィードバックも後に残ることの利点は大きいことが判明した。本論文では実証データを示す紙幅がないが、肝心の音声の質も確かに向上した。教室での指導と相補的に用いられるメールグルグルは、学生の発音スキル改善に大きな効果が期待できることが明らかになった。
The guru-guru method refers to a technique of one-on-one pronunciation practice/evaluation intended for a class of 10 to 30 students. The students stand forming a circle and the instructor walks around (hence its name, which means "round and round"), checking and correcting their pronunciation. The students try saying one of the designated sentences or items when the teacher comes around. When a student gets one item correct, she can proceed to the next one in her next turn; when she gets a fail, she has to keep attempting the same item in her subsequent turns. This activity ends when the time limit (typically 20-30 minutes) expires or at least one student passes the last item. This arrangement necessitates one guru-guru session's ending without most of the students reaching the last item. To compensate for this limitation, an e-mail-mediated version of guru-guru, in which audio-recordings are evaluated outside of class, was attempted. Forty English-major undergraduate students were instructed to record their reading of a 42-word sentence and e-mail the audio file as an attachment to the instructor, who would immediately text back his feedback. The students were instructed to keep submitting new recordings until they got a pass mark. During a six-day period, the 40 students submitted a total of 321 files. Within the deadline, 29 students (72.5%) received a pass mark. The post-assignment survey revealed both strengths and weaknesses of this e-mail-mediated guru-guru activity relative to its standard in-class counterpart.
掲載誌名
外国語学研究
NCID
AA12058637
ISSN
18807828
巻
20
開始ページ
1
終了ページ
8
刊行年月日
2019-07-31
言語
日本語
資料種別(NII)
紀要論文
コンテンツの種類
紀要論文
著者版フラグ
publisher
ホームへ戻る