ようこそ ゲスト さん
ログイン
入力補助
English
Top
ブラウズ
著者
出版年
雑誌名
資料種別
ランキング
アクセスランキング
ダウンロードランキング
その他
成果物の登録方法
大東文化大学図書館HP
このアイテムのアクセス件数:
57
件
(
2025-05-02
13:05 集計
)
閲覧可能ファイル
ファイル
フォーマット
サイズ
ダウンロード件数
説明
AA12781255-20201221-018
pdf
1.34 MB
26
論文情報
タイトル
中・高等教育において生化学を学ぶ意義とカフェインを題材とした講義手法に関する一考察
タイトル(別表記)
チュウ コウトウ キョウイク ニオイテ セイカガク オ マナブ イギ ト カフェイン オ ダイザイ トシタ コウギ シュホウ ニ カンスル イチコウサツ
Significance of biochemistry learning in secondary and higher education and a consideration of lecture method using caffeine as a subject
著者名
著者/ヨミ/別表記
福島, 洋一
フクシマ, ヨウイチ
FUKUSHIMA, Yoichi
著者/ヨミ/別表記
蕪木, 智子
カブラギ, トモコ
KABURAGI, Tomoko
主題
biochemistry
science education
caffeine
intellectual curiosity
抄録・概要
Biochemistry is the field of chemistry on biological phenomena and seeks to understand their nature at the molecular level. It provides fundamental knowledges of food and health that supports medicine, pharmacology, nutrition, agriculture, and related industries. It is also an important field of study to learn about the mechanisms of life, and expected that many students will take an interest in this subject as a liberal education. However, it cannot be said that the hurdle to learning this subject is low, as it involves many chemical substances and complex metabolic mechanisms. The Guidelines for the Course of Study for Senior High School emphasize the importance of independent, interactive, and deep learning when taking science courses, as well as the importance of acquiring "perspectives and ways of thinking." In order to foster the essential mindset that students is motivated and proactively learn biochemistry because biological phenomena are interesting, we (1) draw out the students' curiosity by starting their learning from a visible and story-telling aides (e.g. science film) and concrete and familiar materials (e.g. food components), and (2) conduct project-based active learning in parallel with the learning of knowledge at the textbooks. This article introduces an idea to use caffeine, a food component in coffee and tea, as a supplementary teaching material for biochemistry lectures. Caffeine is a familiar chemical substance that has a central nervous system stimulating effect, such as relieving drowsiness, and has a physiological effect on glucose metabolism. Caffeine, which is easily crystalized, can be visible and bring actual sensation, so it may help students to ruminate on what they have learned in biochemistry.
出版者
大東文化大学教職課程センター
ダイトウ ブンカ ダイガク キョウショク カテイ センター
Center for Teacher Development and Educational Research Daito Bunka University
掲載誌名
教職課程センター紀要
NCID
AA12781255
ISSN
24324140
巻
5
開始ページ
147
終了ページ
156
刊行年月日
2020-12-21
言語
日本語
資料種別(NII)
紀要論文
コンテンツの種類
紀要論文
著者版フラグ
publisher
ホームへ戻る